Ny luft og optimisme til Dagli'Brugsen Nimtofte - med hjælp fra Johnny og De Blå Mænd og skoleunge
En tiltrængt modernisering har givet Dagli'Brugsen Nimtofte et helt nyt og friskere look. Tillige er der kommet et par nyheder til, som kaffelskere og kunder med hang til en god og saftig burger vil bifalde.
Det er velkendt, at de små dagligvarebutikker ude i de mindre landsbyer kæmper hver deres hårde kampe for at få udgifter og indtægter til at balancere så nogenlunde.
Dagli’Brugsen Nimtofte er et godt eksempel.
Der er ikke grund til at remse rækken af alenlange historier op om den hæderkronede butiks genvordigheder. Hver gang man gik og troede, at nu ringede klokken ind til sidste time, har bestyrelse og medarbejdere understøttet af mellemledere fra Coop fået Dagli’Brugsen til at komme op til overfladen igen som en anden korkprop.
Ny optimisme
Lonnie Dilling Pedersen, 47, uddeler i snart halvandet år, og før da souschef og siden konstitueret chef i en kort periode, før hun overtog ansvaret for den daglige drift, kan sagtens fortælle løs om, hvor svært det har været og fortsat er, men langt hellere at hun ser fremad med en god portion optimisme.
Selv den mørkeste nat finder vej til daggryet, hvis man vil det nok, er uddelerens tilgang til livet.
Grædekone er hun ikke, men heller ikke hverken jubeloptimist eller hallelujaleder.
Hun, mor til to velvoksne drenge og med en fortid i Pindstrup, og ligeledes i Brugsen i hjembyen, er bare i godt humør efter, at butikslokalerne har fået en tiltrængt modernisering.
Moderniseringen bemærker man med det samme, når man træder ind i butikken. Det første ord, som falder en i munden, er ’luft’.
»Det er jeg glad for, du siger,« lyder det fra uddeleren.
»Vi har med hjælp fra en af Coops indretningskonsulenter fået skabt meget mere luft, og vi har fået flyttet vores frugt- og grøntafdeling frem i butikken samtidig med, at vores vinafdeling har fundet ny og bedre plads ved siden af osten.«
Det er også tydeligt, det afslører mærkerne i gulvet, at reolerne med varer er rykket længere frem i butikken samtidig med, at der er blevet fjernet et fag.
Vi har med hjælp fra en af Coops indretningskonsulenter fået skabt meget mere luft, og vi har fået flyttet vores frugt- og grøntafdeling frem i butikken samtidig med, at vores vinafdeling har fået en ny plads ved siden af osten.
»Det gør, at kunderne nu nemt kan passere hinanden med deres indkøbsvogne og heller ikke skal ligge på knæ for at opdage, hvad vi har at tilbyde på de to nederste hylder,« smiler en tydeligt stolt og tilfreds Lonnie Dilling Pedersen, der også nævner, at babysortimentet er udvidet og det samme er krydderiafdelingen med flere hyldemeter.
Hun er den eneste ansatte på fuld tid. Derfor skal der bruges knofedt og mange timer, nær de 60 ugentligt, på torvet i Nimtofte. Lørdage og søndage er ikke bare fritimer.
Vi har også investeret i en Merrychef, en hurtigovn, hvor vi kan varme burgere, pizzaer og franske hotdogs.
Derfor har hun også meget praktisk købt et hus i Ramten ned til den smukke Ramten Sø. Et røverkøb, hvis hun selv skal sige det, men også nødvendigt.
»Jeg ville gerne bo tættere på Nimtofte, og Ramten er det tætteste, når jeg ikke vil bo i Nimtofte. Jeg vil gerne adskille arbejde og fritid, så jeg kan holde fri, når jeg endelig har fri,« siger Lonnie Dilling Pedersen, der understreger, at hun er vildt glad for sit arbejde og glæder sig til at møde ind hver dag, og se hvad den bringer, og hvad hun kan gøre for at skubbe butikkens omsætning i den rigtige retning.
Kaffe og burgere
Uddeleren har været motor for en række nye investeringer som skal være med til at banke til optimismen og opsætningen.
En moderne kaffemaskine, der kan brygge både kaffe, latte, chokolade og mere fra samme skuffe, er allerede i funktion.
»Vi har også investeret i en Merrychef, en hurtigovn, hvor vi kan varme burgere, pizzaer og franske hotdogs. Jeg så den demonstreret for flere år siden, og da var jeg ikke imponeret. Siden er der sket meget med dens funktioner, og jeg kan stå inde for, at vi kan lave noget, der er godt og har kvalitet, i den ovn,« forsikrer Lonnie Dilling Pedersen.
»Nu skal vores cirka 12 medarbejdere, hovedparten er løst ansatte, lige gennemgå et pølsekursus, så er vi klar,« tilføjer hun, mens hun begejstret lige trækker Deres udsendte med ud i mellemgangen for at vise, at butikken kan prale af en grinende Smiley fra Fødevarestyrelsen.
»Nyt er det, at vi har indgået et samarbejde med Martin Ib, cateringfirmaet i Aarhus, som bringer kager, rundstykker og konditorvarer ud hver dag på baggrund af bestillinger fra vores kunder. Vi vil med alt det, vi har gjort, og med kraftig støtte fra en distriktschef i Coop, der tror på os, gerne signalere til byen og oplandet, at vi glæder os til fremtiden. Vi kan jo ikke leve af at sælge en liter mælk og en pakke rugbrød,« griner uddeleren.
Flot opbakning
Lonnie Dilling Pedersen havde fuld gang i butikken, mens modernisering og diverse flytninger foregik over nogle dage. Det var hårdt, indrømmer hun.
Et korps af folk fra firmaet ’Johnny & De Blå Mænd’ stod for flytningen af reolerne, men der var også hjælp at hente hos byens Midtdjurs Friskole.
»Mens arbejdet stod på, kom skolelederen forbi og konstaterede, at jeg da vist var lidt stresset. Et kvarter senere stod der 10 elever fra 8. årgang klar til at hjælpe, og da jeg senere ringede til skolen og takkede for hjælpen, fik jeg lovning på, at der ville komme elever forbi næste dag også. Her kom 6. og 7. årgang, og da 8. årgang hørte det, ville de også hjælpe til. Selvfølgelig spurgte skolen først forældrene, også her var der opbakning. Jeg synes virkelig, at det fortæller noget om sammenholdet i Nimtofte,« siger Lonnie Dilling Pedersen.
Lille underskud
Dagli’Brugsen Nimtofte omsætter årligt for i omegnen af 10 mio. kroner. Med i beløbet er omsætningen fra OK tankanlægget.
2021 resulterede i et mindre underskud på 41.000 kroner, men det har set meget værre ud.
»Når bestyrelsen og jeg tror på fremtiden, skyldes det ikke mindst, at vi har en distriktschef ved Coop, som kan se mulighederne for at drive dagligvarebutik i Nimtofte. Vi har Campingspladsen og Lübker Golf Resort, som begge leverer meget omsætning, og det gør vores faste kunder bestemt også. Det, der er vores udfordring, er, at vi skal have trukket flere af de potentielle kunder til, som ikke handler hos os, men som bor lokalt. De tror vi kan lykkes med nu med de nye tiltag og investeringer, som vi har foretaget,« siger en kampberedt uddeler.
Hun kom først sent i gang med butikskarrieren, men blev tændt på faget kort efter, at hun var startet i Brugsen i Pindstrup. Den daværende uddeler Svend Aage Hansen sagde god for hende som voksenlærling, og siden har hun ikke set sig tilbage, men formået at overvinde de bump, der løbende har været.
Hun er en fighter, også når det er sværest at se en udvej. Fighteregenskaberne får hun fortsat brug for i rigt mål.