Kvickly Ebeltoft hilser nyt Coop velkommen
Der sker dog ikke noget med Kvickly-navnet lige foreløbigt, vurderer direktør i butikken Jens Friis
Nyheden om, at Coop vil samle Kvickly, SuperBrugsen og Irma i det, der bliver Danmarks største supermarkedskæde under navnet Coop, ramte landet tirsdag 31. januar. Også for Jens Friis, direktør i Kvickly Ebeltoft, kom meldingen som en overraskelse, og derfor har han heller ikke endnu det fulde overblik over, hvad tidsperspektivet for forandringerne er. Men han tager dog det hele med ophøjet ro.
»Det hele er meget nyt, så nu ser vi lige, hvad der bliver meldt ud helt konkret. Men der kommer ikke til at ske noget lige foreløbigt. Kvickly er jo et godt brand, så jeg forventer, det bliver en blød overgang. Der vil fortsat stå Kvickly på vores facade en rum tid endnu,« vurderer han.
Flere Kvickly butikker, blandt andet Danmarks største af slagsen i Odder, har siden nyheden kom, været ude at sige, at de ikke vil skifte navn, men så bombastisk har Jens Friis ikke lyst til at reagere.
»Sådan tænker jeg ikke. Vi følger udviklingen med sindsro og ser, hvad der sker det næste års tid. Vi bliver jo i bund og grund ved med at være den butik, vi hele tiden har været, uanset, hvad der står på facaden, men jeg vil da gerne beholde navnet Kvickly, så lang tid, jeg kan. Det er fint, hvis vi skal supplere og hænge navnet Coop op, og det kommer nok til at ske inden for det næste års tid.«
Fornuftig beslutning
Tidligere hed dagligvarebutikken på Øster Allé i Ebeltoft Brugsen, men skiftede navn for 35 år siden navn til Kvickly. I sommerhalvåret er butikken én af de Kvickly’er i Danmark, der har den højeste omsætning, mens de i vinterhalvåret ligger lidt lavere.
Jens Friis trådte til som direktør for 19 år siden, i 2003, og han er ikke bange for det nye tiltag.
»Jeg synes, det er en fornuftig beslutning at effektivisere og samle ressourcerne i baglandet, som er det Coop lægger op til her. Det er vi nødt til at gøre i de her tider. Vi skal selvfølgelig ikke glemme vores historiske rødder, men vi skal samtidig hele tiden være klar på at udvikle os og være forandringsparate. Og det er vi her i butikken. Det var jo også nyt, da Kvickly kom, men det viste sig jo at være en god ide,« siger han.
Baggrunden for Coops nye strategi er i følge deres administrerende direktør Kræn Østergaard Nielsen en ændring i kundernes adfærd.
»Vi står midt i en tid, som vi aldrig har oplevet før i hverken branchen eller Coop. Efter at have leveret rekord-resultat i 2020 og rekord-omsætning i 2021 har vi set en ekstrem ændring i kundernes indkøb det seneste år, hvor de flytter mere indkøb over i discount, og generelt køber færre og billigere varer. Samtidig er vi ramt af prisforhøjelser fra leverandører, som vi langt fra, har fået hjem i vores priser til kunderne. Sammen med eksplosive stigninger i energiomkostningerne, har det medført et meget stor fald i indtjeningen, og vi forventer det dårligste resultat i Coops historie, et underskud på et stort, trecifret millionbeløb,« siger han i en pressemeddelelse.
Med den nye struktur går Coop fra at have haft otte kæder til at have tre. Indtil sidste år havde man: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD.
Fremover vil der kun være tre navne at skulle huske, nemlig Coop/Coop.dk, 365discount og Brugsen, men uanset hvornår facadeskiltet i Ebeltoft ændrer sig, så går der højst sandsynligt længere tid, før kunderne ikke længere kalder det Kvickly.
De lokale butikker i Dagli`Brugsen – og de butikker, der ikke skal være med i Coop-kæden - skifter på sigt navn til Brugsen, og vil blive drevet med størst mulig lokal frihed, tilpasset specifikt til kunderne de enkelte steder. Brugsen er hjertet af Coop-familien og skal have de bedste muligheder for også at være det lokale samlingssted i fremtiden.