Indskoling bliver til grundskole - udskoling til overbygning
Molsskolen får ny struktur fra det kommende skoleår.
Molsskolen ændrer på organisationen fra næste skoleår.
Fællesbestyrelsen for Børneby Mols har nikket ja til, at lærere og pædagoger skal arbejde sammen i to områdeteams: 0.-4. årgang og 5.-9. årgang.
I dag arbejder cirka 2/3 af lærerne på mellemtrinnet også i udskolingen, og alene det forhold betyder, at teamarbejdet for lærerne vanskeliggøres, fordi de skal deltage i flere møder, der ofte ligger på samme tidspunkt.
Skolen kan med den nye organisering optimere lærernes arbejdsforhold, mener man.
I en tid med faldende børnetal vil mellemtrinnet på Molsskolen i de kommende år kun rumme cirka 65 elever. Det er ikke mange, og derfor giver det mening, at 4.årgang fortsætter et ekstra år i indskolingen og 5.-6. årgang bliver en del af overbygningen, fortælles det i skolens seneste nyhedsbrev.
Grundskole og Overbygning
Frem mod sommerferien skal ledelse og personale arbejde med en ny model for de to områdeteams, der får de nye navne Grundskole og Overbygning.
Det kommer dog ikke kun til at handle om struktur og organisering, men også om at pudse skolens profil af.
»Vi har rigtig mange traditioner som eksempelvis valgfag, fællessamlinger, cykelture, julekrybbespil, fagdage osv. som vi er glade for, men med den nye struktur får vi en en god lejlighed til at kigge det hele efter og måske forbedre og indføre nogle nye spændende tiltag til skolens profil,« siger distriktsleder på Molsskolen Claus Peter Olesen, til nyhedsbrevet.
Når ledelse og personale i de kommende måneder råber »Eureka« - »Jeg har fundet det« - fordi de er blevet enige om alt fra skema over profiler til lokalefordeling, bliver elever og forældre orienteret om de nye tiltag.
’Eureka’ var, hvad Arkimedes udbrød, da han trådte ned i badekaret, samtidig med han bemærkede, at vandstanden steg svarende til hans fods volumen, hvorved han opdagede princippet om opdrift.