Debat: Syddjurs har ikke råd til mere socialdemokratisk 'økonomistyring'

Artiklens øverste billede
Claus Wistoft. Foto: Syddjurs Kommune

”Denne byrådsperiode har desværre været kendetegnet ved, at Syddjurs Kommune har været igennem en økonomisk rutsjetur. Det har været en rodet omgang, som vi ikke kan være bekendt over for hverken borgere, ansatte i kommunen eller omgivelser og samarbejdspartnere.

Christoffer Pedersen (V). Foto: Syddjurs Kommune

Efter valget i 2017 overtog det røde flertal med socialdemokraterne i spidsen en rigtig sund kommunal økonomi. Det blev hurtigt formøblet. Særligt Budget 2019, som Venstre, Konservative og Radikale ikke var en del af, var katastrofalt, og regnskabet for 2019 viste et gigantisk kassetræk på 134 millioner kroner.

I den situation er man selvfølgelig forpligtet til at handle og tage ansvar for at få ryddet op. Det gjorde alle byrådets partier heldigvis med undtagelse af Enhedslisten (også daværende byrådsmedlem Per Dalgaard (DF) og Laila Sortland (dengang DF, nu løsgænger, red.), som jo notorisk påpeger, at man da bare kan investere sig ud af alle økonomiske problemer. Hvordan man så end gør det, hvis kassen er tom og likviditeten går i 0?

Christoffer Pedersen og Claus Wistoft

Billedet var derfor dystert sidste forår. Udsigten var, at kommunens likviditet ved udgangen af 2020 ville nærme sig et rundt 0, og at kommunen derfor ville blive sat under administration (ligesom kommunen i øvrigt også blev under den forrige socialdemokratiske borgmester).

I den situation er man selvfølgelig forpligtet til at handle og tage ansvar for at få ryddet op. Det gjorde alle byrådets partier heldigvis med undtagelse af Enhedslisten (også daværende byrådsmedlem Per Dalgaard (DF) og Laila Sortland (dengang DF, nu løsgænger, red.), som jo notorisk påpeger, at man da bare kan investere sig ud af alle økonomiske problemer. Hvordan man så end gør det, hvis kassen er tom og likviditeten går i 0?

Det ændrer ikke på, at det ikke var særligt rart at genåbne budgettet. Det er dybest set noget rod, som stiller vores områder, decentrale enheder, institutioner mv. overfor nogle helt urimelige arbejdsvilkår. Men til trods for turbulensen har kommunens medarbejdere løst opgaven rigtig flot.

Syddjurs kassebeholdning er for første gang i denne byrådsperiode på vej tilbage på kommunens økonomiske pejlemærke på 200 millioner kroner. Det skal ses i lyset af både effekten af det genåbnede budget, at kommunen fik mulighed for at optage ekstraordinære likviditetslån, at kommunen har haft et meget lavt anlægsinvesteringsniveau, og at kommunen var heldige med at få en god midtvejsregulering fra staten i 2020.

Denne byrådsperiodes økonomiske rod maner naturligvis til eftertanke, om vi kunne have undgået den dramatiske økonomiske nedtur, som førte til at vi kom i en situation, hvor budgettet måtte genåbnes?

Christoffer Pedersen og Claus Wistoft

Denne byrådsperiodes økonomiske rod maner naturligvis til eftertanke, om vi kunne have undgået den dramatiske økonomiske nedtur, som førte til at vi kom i en situation, hvor budgettet måtte genåbnes? Her er svaret et rungende JA. Det røde flertal burde allerede i november 2018 have lyttet til flertallet i økonomiudvalget, som gjorde opmærksom på problemerne allerede på daværende tidspunkt. Det ønskede man ikke. Den nylige valgsejr gav tilsyneladende vinger, og socialdemokraterne deponerede sin økonomiske handlekraft hos den yderste venstrefløj.

Det er vores håb, at byrådet – og særligt det røde byrådsflertal - ikke bruger den genoprettede kassebeholdning som en sovepude. Vi skal stadigt være opmærksomme på, at vi jo ikke har løst de største økonomiske knaster på hverken voksen-handicapområdet, sundhed og omsorgsområdet eller på familieområdet.

Borgerne i Syddjurs fortjener bedre end den socialdemokratiske ’økonomistyring’ vi har set i denne byrådsperiode.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen