Leif Lahn: Trafikpenge til Djursland er et gennembrud

7-800 millioner kroner sat af til bedre veje til og fra Djursland - omfartsveje uden om Trustrup og Tirstrup.

Artiklens øverste billede
Det lokale folketingsmedlem, Leif Lahn Jensen, (S), mener, at den nye trafikaftale er et gennembrud for bedre veje til Djursland. Foto: Mads Nissen

Projektet, der skal give 2+1 vejbaner på resten af strækningen på motortrafikvejen til Tåstrup - og dermed til lufthavnen i Tirstrup, er stadig med i den trafikplan, som mandag formiddag er præsenteret som en aftale, som den socialdemokratiske regering har forhandlet på plads med alle Folketingets partier.

Men nyt er det, at der skal etableres omfartsveje uden om både Trustrup og Tirstrup - og når puljen til cykelstiprojekter er vokset fra to til tre milliarder kroner, skal det vist gå meget galt, hvis der ikke bliver penge til at etablere cykelsti mellem Homå og Trustrup.

7-800 millioner til Djursland

Det lokale folketingsmedlem Leif Lahn Jensen, der er gruppeformand for Socialdemokratiet, har efter et hurtigt regnestykke konstateret, at trafikaftalen, som gælder frem til 2035, tilfører Djursland trafikprojekter for 7-800 millioner kroner.

Jeg vil mene, at man skal undersøge muligheden for at tillade 110 km/t på disse veje, og lykkes det, er det alt rigeligt for en vejforbindelse til Grenaa.

Andreas Steenberg, folketingsmedlem for Radikale Venstre

»Jeg vil kalde det et gennembrud for bedre veje til Grenaa. Det er interessant, at der kan sættes skub i forundersøgelsen af 2+1 veje helt til Grenaa, og det bliver her, vi skal kæmpe i de kommende år. Jeg synes, at vi har fået sat Grenaa på landkortet, for nu ved landspolitikerne, hvad det er, vi savner på Djursland. Der skal arbejdes hårdt i de kommende år, men der er for eksempel vigtige puljepenge på spil,« siger Leif Lahn Jensen.

Forstået på Christiansborg

Han mener, at man på Christiansborg har forstået, hvor vigtigt det er at få bedre veje på Djursland.

»Det er altså historisk mange penge, der nu kommer Djursland til gode, men selvfølgelig skal vi ikke stille os tilfredse med det. Har man troet, at vi med et snuptag fik en motorvej helt til Grenaa nu, så er man naturligvis skuffet. Vi skal ikke gå i stå - vi skal fortsætte, selv om vi nu er blevet tilgodeset meget mere end under tidligere regeringer,« siger Leif Lahn Jensen, der på de indre linjer især har kæmpet sammen med folketingsmedlemmer fra Venstre og især den radikale Andreas Steenberg i de forhandlinger, der har foregået.

Andreas Steenberg var da også manden, der som den eneste nævnte Djursland på pressemødet i København, hvor den omfattende trafikplan blev præsenteret.

Og er han så manden, der som den eneste til citat vil sige, at det var at skyde over målet fra det lokale erhvervsliv, kulturliv og hvad der ellers meldte sig på banen i medierne, krævede motorvej til Grenaa - uden at levere de fakta, som Christiansborg-politikerne nødvendigvis er nødt til at se på, når der skal prioriteres?

Motorvej passer ikke

Går man efter genvalg er der ingen, der vil sige til en journalist med blokken i hånden, at det nok var at skyde over målet - også fordi de færreste vælgere formår at sætte sig ind i, hvordan det politiske spil fungerer. Så når først forslaget om en motorvej er i spil, vil det være som at skyde sig selv i foden at sige, at det er der ikke behov for.

Det er altså historisk mange penge, der nu kommer Djursland til gode, men selvfølgelig skal vi ikke stille os tilfredse med det.

Leif Lahn Jensen, folketingsmedlem for Socialdemokratiet

»Så er det fordi du ikke har spurgt mig, for efter min mening passer en motorvej slet ikke til en by af Grenaas størrelse. Jeg havde dog håbet på, at aftalen betød 2+1 vej helt til Grenaa, for det er den vejtype, der dækker behovet. Her er der ingen krydsende trafik og man skiftes til at overhale i de to retninger, som er adskilt af autoværn. Jeg vil mene, at man skal undersøge muligheden for at tillade 110 km/t på disse veje, og lykkes det, er det alt rigeligt for en vejforbindelse til Grenaa,» siger Andreas Steenberg, der kalder sig selv den eneste Djursland-fortaler blandt de trafikordførere, der forhandlede.

»Djursland er og bliver et bilområde, og det skal vi som politikere ikke være med til at ødelægge. Især Norddjurs har været hårdt ramt af udviklingen, og derfor har jeg presset på for at få forbedringer her -samt på Lolland og ved Tønder, hvor man har set lignende udvikling,« siger Andreas Steenberg.



Læs også

Del artiklen