Borgerrådgiver: Syddjurs klar til at ansætte en kommunal ombudsmand

Syddjurs Kommune etablerer pr. 1. april 2022 en Borgerrådgiverfunktion. Interesserede skal søge stillingen inden udgangen af januar 2022.

Artiklens øverste billede
Tænketanken Justitia har advokeret meget stærkt for, at en borgerrådgiver skal være obligatorisk i samtlige kommuner, fordi det vil være med til at løfte borgernes retssikkerhed. Bl.a. i denne rapport fra 2020.

Et enigt Syddjurs Byråd konfirmerede på sit allersidste møde, at der i det nye år skal ansættes en borgerrådgiver.

En borgerrådgiver er en form for kommunal ombudsmand, der på flere måder bidrager til at forebygge fejl og mangler i sagsbehandlingen, og som kan hjælpe borgere, der har svært ved at varetage deres interesser og retssikkerhed.

Mange kommuner har allerede haft en borgerrådgiver i flere år, og nu følger Syddjurs Kommune trop.

Stillingen er opslået med forventet ansættelse pr. 1. april 2022.

Direkte connection til Byrådet

»Du kommer til at arbejde uafhængigt af kommunens udvalg, borgmesteren og administrationen. Du vil blive ansat af og refererer direkte til Syddjurs Kommunes byråd. Du vil som borgerrådgiver også blive en del af det kommunale whistleblowerteam, hvor du vil bistå med undersøgelser af indberetningerne til Syddjurs Kommunes whistleblowerordning,« lover Syddjurs Kommune i jobopslaget.

Borgerrådgiveren skal kunne levere på følgende opgaverække:

  • Vejlede om indsatser, der kan bevilges, lovgivning og klagemuligheder og således understøtte borgerne i forhold til det kommunale serviceniveau.
  • Bistå borgeren med at forstå en kommunal afgørelse og baggrunden herfor.
  • Agere mediator (mægler; mellemmand, red.) ved konflikter i samarbejdet med kommunen.

  • Sparring med Administrationen om tilrettelæggelse af sagsbehandlingen.
  • Iværksættelse af undersøgelser af fagområder med tilbagevendende fejl.
  • Opkvalificering af medarbejdere med borgerkontakt.
  • Årlig afrapportering til Byrådet.

Cand. jur. m.m.

Af jobopslaget fremgår det, ikke overraskende, hvor kommunen forventer, at borgerrådgiveren primært kommer til at slå sine folder: »Vi forventer særligt henvendelser indenfor social-, familie- og beskæftigelsesområdet.«

Derfor er det en kvinde eller mand, måske med kandidatuddannelse i jura eller med stærke kompetencer inden for forvaltningsrettens område og erfaring med at arbejde i en politisk ledet organisation , der kigges efter..

Corona udsætter

Det har været en del af beslutningen om at ansætte en borgerrådgiver at gennemføre samtalerne inden udgangen af januar 2022.

Det sætter Covid-19 situationen imidlertid en effektiv stopper for.

Derfor har Syddjurs Kommunes administration i samråd med kommende borgmester Michael Stegger Jensen (S) vurderet, at det er hensigtsmæssigt at slå stillingen op som planlagt – men først at gennemføre samtalerne i februar 2022.

Det giver samtidigt lidt bedre tid for potentielle ansøgere til at overveje at søge stillingen, anføres det.

Der er ansøgningsfrist 1. februar 2022.

Læs også

Del artiklen