Erhvervsaffald: Reno Djurs tvunget til ændring for at kunne leve op til ’forurener-betaler-princippet’

1. januar 2022 ændrede Reno Djurs betalingen for virksomheders brug af genbrugsstationerne. Den hidtidige ordning, hvor virksomheder betalte et fast, årligt gebyr, er blevet ændret til betaling pr. besøg.

Artiklens øverste billede
Jørgen Ivar Mikkelsen (V) er helt enig i ’forurener-betaler-princippet’, men han frygter, at den nye gebyrmodel med betaling pr. besøg for håndværkere og andre erhvervsdrivende vil betyde både dårligere sortering og et lavere serviceniveau. Arkivfoto

Det vakte ikke jubel i store dele af erhvervslivet på Djursland, da man her erfarede, at Reno Djurs I/S ved årsskiftet indførte et nyt gebyrsystem for virksomheder, der benytter Reno Djurs’ genbrugsstationer.

Det står håndværkere og andre frit for, om de ønsker at tilmelde sig og benytte genbrugsstationerne.

Reno Djurs skal opkræve et gebyr for ydelsen, der indeholder alle omkostninger forbundet med ordningen for virksomhederne, herunder omkostninger til administration. Betalingen kan ske som betaling pr. besøg eller som betaling af et abonnement eller kombinationer heraf, men princippet om at ’forureneren betaler’ skal håndhæves.

Reno Djurs’ hidtidige abonnementsmodel for virksomheder, som har været gældende siden 2012, er ubureaukratisk og billig for virksomhederne. Det erkender de fleste.

Ordningens gebyr har imidlertid ikke kunnet leve op til intentionerne at ’forureneren betaler’, fordi virksomhedernes betaling slet ikke dækker de samme virksomheders økonomiske træk på ydelsen.

»Det er forklaringen på, at et flertal i den tidligere Reno Djurs bestyrelse nikkede ja til en anbefaling fra administrationen om at ændre den kendte ordning. Den nye ordning med betaling pr. besøg bakker Dansk Industri i øvrigt også op om,« siger den forhenværende bestyrelsesformand Jens Meilvang, der også besætter en en plads i den nye bestyrelse, som består af tre politiske repræsentanter fra hver af de to Djurslands kommuner.

Jens Meilvang (LA), formand for Miljø- og teknikudvalget i Norddjurs, og Kim Lykke Jensen (SF), formand for Natur-, teknik- og miljøudvalget i Syddjurs, vil også i perioden fra 2022 - 2025 på skift varetage formandshvervet for Reno Djurs. Kim Lykke Jensen de to første år, Jens Meilvang de to sidste.

Kim Lykke Jensens argumenter for at ændre gebyrordningen flugter fuldstændigt med Meilvangs.

Det samme gjorde de øvrige bestyrelsesmedlemmers - Mette Foged (Å), Mads Nikolajsen (SF) og Niels Ole Birk (V).

Derimod stemte Syddjurs politikeren Jørgen Ivar Mikkelsen imod.

Dårligere sortering

»Jeg anerkender, ligesom resten af den tidligere bestyrelse, at det naturligvis ikke er holdbart, at erhvervssegmentet med den tidligere ordning kun bidrog med cirka 14 procent af den udgift deres affald afledte. Det siger sig selv, at det er uacceptabelt, når vi arbejder efter at ’forurener-betaler-princippet’,« siger Jørgen Ivar Mikkelsen.

Fra årsskiftet har erhvervslivet erlagt en betaling pr. besøg. Det forventes at udligne skævheden i den gamle ordning.

»Ulempen ved den valgte model er imidlertid, at det koster det samme, uanset om håndværkeren kommer med sin varebil plus en stor trailer fyldt med affald eller han blot kører forbi genbrugsstationen på vej hjem fra arbejde med et brugt vindue eller en spand knækkede klinker,« lyder kritikken fra Jørgen Ivar Mikkelsen.

Hans kontakter til en række lokale håndværkere viste, at de brugte genbrugsstationerne ofte - og tit med små mængder affald.

»Det kan de selvfølgelig fortsat gøre med den nye ordning, det bliver blot meget dyrere, fordi de opkræves for hvert besøg. Derfor vil mange nu samle større mængder affald - enten hos fru Hansen, hvor der arbejdes eller hjemme på virksomheden. En ulempe ved det er, at mere affald blandes og sortering derved bliver dårligere,« siger Jørgen Ivar Mikkelsen.

Ulempen ved den valgte model er imidlertid, at det koster det samme, uanset om håndværkeren kommer med sin varebil plus stor trailer fyldt med affald eller han blot kører forbi genbrugsstationen på vej hjem fra arbejde med et brugt vindue eller en spand knækkede klinker

Jørgen Ivar Mikkelsen (V)

Lavere serviceniveau

Jørgen Ivar Mikkelsen stillede på bestyrelsesmødet i Reno Djurs, hvor den nye gebyrordning blev vedtaget, forslag om, at beholde en abonnementsordning baseret på branchekode og antal medarbejdere.

»På den måde kunne vi opretholde serviceniveauet, samtidig med, at ’forurener-betaler-princippet blev overholdt. Den model kunne jeg imidlertid ikke få opbakning til. Måske fordi den ikke var beskrevet i sagsfremstillingen (fra Reno Djurs’ administration, red.).«

Jørgen Ivar Mikkelsen forudser, at konsekvensen af den indførte model i praksis bliver et lavere serviceniveau overfor en række virksomheder og måske også en ringere sorteringskvalitet.

»En millimeterretfærdig gebyrstruktur findes ikke, hvis den også skal være let at håndtere på genbrugsstationen og administrativt. Jeg synes, den nu valgte model er god på en række områder, men den anden havde været bedre.«

Forståelse i erhvervslivet

Jens Meilvang er blevet kontaktet af erhvervsdrivende, som har spurgt til, hvorfor den gamle abonnementsordning er blevet skrottet til fordel for den nye betalingsmodel.

»Selvfølgelig har flere undret sig. Det forstår jeg godt, men når jeg forklarer, at vi har været nødt til at gøre det for at kunne leve op til vores forpligtelser i forhold til lovgivningen, har jeg nu kun mødt accept og forståelse for mine argumenter,« siger Jens Meilvang.

Den nye model

Den nye betalingsmodel pr. besøg fungerer således:

alle Reno Djurs genbrugsstationer har man automatisk nummerpladegenkendelse. Det betyder, at når en håndværker kører ind på genbrugsstationen, vil hans nummerplade blive aflæst, og der vil automatisk blive hentet oplysninger om bilen samt bruger af bilen fra SKAT.

Oplysningerne fra SKAT er afgørende for, om besøget automatisk bliver registreret som et erhvervsbesøg eller ej. Det er håndværkerens ansvar, at oplysningerne i SKAT er opdateret. På grundlag af oplysninger fra SKAT vil alle brugere eller ejere af erhvervskøretøjer modtage faktura for besøget.

De nye betalingsprincipper er beskrevet i faktaboksen.

Lokalavisen hører meget gerne fra lokale håndværkere og erhvervsdrivende, der har høstet erfaring med den nye betalingsmodel og om deres syn på modellens fordele og ulemper.

Læs også

Del artiklen