Rønde Distriktsråd har en lang ønskeliste

Det skorter ikke på appeller og forslag til politikerne fra Rønde Distriktsråd, når det gælder fremtidens infrastruktur og ønsker til forbedret trafiksikkerhed.

Artiklens øverste billede
Rønde Distriktråds formand Carsten Skivild har mange ønsker til både den fremtidige infrastruktur og trafiksikkerhed i Rønde og omegn. Arkivfoto: Lars Norman Thomsen

Rene Povlsen, formand for Rønde Handel og med i bestyrelsen hos Rønde Idrætscenter, er nu også med i Rønde Distriktsråds forretningsudvalg.

Det blev en kendsgerning på den nyligt afholdte generalforsamling, hvor Ivan Jensen takkede af i forretningsudvalget efter eget ønske.

Dermed var vejen banet for Rene Povlsen.

Infrastruktur og trafiksikkerhed

På generalforsamlingen havde formand Carsten Skivild bl.a. meget at sige om infrastruktur og trafiksikkerhed i Rønde.

Om den fremtidige plan fra kommunens side for Rønde og omegn, sagde Carsten Skivild:

»Forbindelsesvejen Syddjurs Kommune vil lave fra Smouenvej til Skrejrupvej er på kommunens budget om 7 år. Det mener vi er alt for sent. Den skal i gang nu for, at al den trafik, der i dag sker fra det østlige Rønde ud til Korslundkrydset, ikke skal køre via Skolevej og Hovedgaden.«

»Infrastrukturen vil kunne forbedres yderligere, hvis der kom en forbindelsesvej fra rundkørslen ved Smouenvej til Flintbakken og tilkørslen til Motortrafikvejen. Det vil samtidig kunne være en del af en lokalplan for Rønde Nord.«

Om situationen på den stærkt trafikerede Molsvej, kom formanden med en direkte advarsel.

»Krydsning af Molsvej ved Kalø Slotsruin er så farlig, at vi mener, der bør etableres en krydsningshelle med forvarsel snarest og helst inden sommerferietrafikken sætter ind.«

Strandvejen nummer to

Rønde Distriktsråd har med hensyn til cykelstier sagt til politikerne, at der bør etableres en cykel- og gangsti fra Rønde på Strandvejen forbi Følle Strand til Århus Kommune starter.

»Politikerne har lyttet til os, og cykel- og gangstien er nu nummer to på kommunens prioritetsliste overfor Staten, men der er jo som bekendt mange kommuner, der bejler til Statens kasse, som betaler halvdelen af det cykelstien koster,« noterede Carsten Skivild.

HUB i Rønde

Som et sidste ønske har Rønde Distriktsråd bedt politikerne om at presse på for at få etableret det såkaldte HUB i Rønde, der vil intensivere og forbedre den kollektive befordring til og fra Rønde.

Et stoppested ved man hvad er, et knudepunkt kan de fleste også se for sig, men hvad er et HUB?

HUB er centralt i Midttrafiks infrastrukturstrategi – og et HUB defineres som trafikknudepunkter, der forbinder kollektiv trafik med andre transportformer.

Midttrafik har forsøgt at definere de servicefunktioner, som ønskes på et HUB ud fra begreberne: tilgængelighed. tryghed, komfort og bekvemmelighed. Ideelt set skal et HUB have én eller anden form for bemanding, så kunderne kan få konkret vejledning på stedet.

Midttrafik har fundet inspiration til stoppestedsstrategien fra den hollandske by Groeningen, som har indført et meget detaljeret informationssystem, som viser serviceniveauet på stoppesteder og knudepunkter.

»Rønde er porten imellem Aarhus og Djursland, uanset om man kører med bus eller i bil. Derfor er Rønde Rutebilstation en oplagt kandidat til et HUB. De regionale ruter mellem Aarhus og Djursland har Rønde som fordelingspunkt. Der er allerede en del af de faciliteter, som kræves i et HUB, men hele området trænger til modernisering,« lød det for et år siden fra planchef Henrik Juul Vestergaard, da Midttrafik præsenterede sin strategi for den såkaldte ’kundevente infrastruktur’ i Midtjylland på et webinar arrangeret af Kollektiv Trafik Forum og Dansk Byplanlaboratorium.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen