Lys for enden af tunnelen – men sikke en sejtrækker

Borgerservice Syddjurs forventer at få alle borgere med ombord på MitID inden deadline 31. oktober 2022.

Artiklens øverste billede
Overgangen fra NemID til MitID har været langt mere omfattende end forudset, også hos Borgerservice i Syddjurs, fortæller  Annette Kjær Dueholm, Leder af Borgerservice Syddjurs.

Overgangen fra papkort, NemID, til det digitale MitID har voldt store problemer i flere kommuners borgerserviceafdelinger.

Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark flyttede i maj den oprindelige deadline 1. juni til en senere, 31. oktober i et forsøg på at komme i mål og skabe ro på bagsmækken.

I alt skal omkring 5 mio. danskere have MitID og ca. 4,2 mio. brugere har med små to måneder til deadline fået MitID. Hver uge får ca. 150.000 borgere oprettet MitID.

Borgerservicecentre landet over er kommet rigtig langt og har i foråret hjulpet over 500.000 borgere.

Lokalt er der også gang i butikken.

»Borgerservice i Ebeltoft og bibliotekerne i Kolind, Rønde og Hornslet har indtil dato hjulpet mere end 6.000 borgere med at få MitID,« fortæller Annette Kjær Dueholm, Leder af Borgerservice Syddjurs.

Borgerservice og bibliotekerne i Syddjurs Kommune har siden overgangen til MitID oplevet travlhed og fyldte venteværelser. Allerede fra begyndelsen i oktober 2021 viste det sig at være en langt større opgave end forventet.

Annette Kjær Dueholm, Leder af Borgerservice Syddjurs.

Flere om opgaven

Lederen af Borgerservice Syddjurs fortæller, at fra årsskiftet og frem til deadline ti måneder senere har det været nødvendigt at ansætte 3-4 ekstra medarbejdere i vikariater til at hjælpe med MitID-opgaven i Borgerservice i Ebeltoft og på de tre nævnte biblioteker.

»Dog ikke på fuld tid. Andre nuværende medarbejdere i Borgerservice hjælper også til med at håndtere opgaven. Samtidig har vi udvidet åbningstiderne i Borgerservice,« siger Annette Kjær Dueholm.

Fyldte venteværelser

Annette Kjær Dueholm kan sagtens nikke genkendende til historierne fra andre kommuners Borgerserviceafdelinger, hvor de er ved at rive håret af hinanden og hvor frustrationerne lurer.

»Borgerservice og bibliotekerne i Syddjurs Kommune har siden overgangen til MitID oplevet travlhed og fyldte venteværelser. Allerede fra begyndelsen i oktober 2021 viste det sig at være en langt større opgave end forventet,« siger Annette Kjær Dueholm.

»Vi oplevede dage med op til 110 fremmødte borgere, som skulle have hjælp til MitID.«

Her under slutspurten er der fortsat run på, og mange Syddjurs borgere der har behov for hjælp.

»Ventetiden på at få hjælp til MitID er for nuværende lang i Rønde, Hornslet og Kolind, mens ventetiden i Ebeltoft er indenfor en uge,« siger chefen for Borgerservice Syddjurs.

Når det inden skæringsdato

Det er en blandet borgergruppe i Syddjurs, som kommer for at få hjælp, men ikke overraskende er det særligt den ældre gruppe som fylder i venteværelserne.

»Borgerne har været gode til at bestille tider til MitID. Skulle nogen alligevel være kommet uden tidsbestilling, så har borgere også fået hjælp dog med lidt ventetid,« fortæller Annette Kjær Dueholm.

Lige nu er det hovedsageligt gengangere, der kommer for at få hjælp, fordi de enten har glemt deres adgangskode eller har brug for en ny aktiveringskode.

Annette Kjær Dueholm tror på, at Syddjurs når at få alle borgere ombord på MitID inden deadline 31. oktober 2022.

Fremover imødeser hun en stor opgave i det løbende vedligehold af MitID.

Særligt når en borger f.eks. skifter telefon og får brug for hjælp til opsætning på den nye enhed.

Det er Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark, der sammen står bag MitID, der altså skal erstatte NemID som Danmarks digitale ID.

Et af problemerne med det gamle papkort er, at kriminelle typer har haft nemt ved franarre deres ofre - oftest ældre medborgere - koder fra deres nøglekort for så derefter at gå på strandhugst i deres bankkonti.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.