Syddjurs Kommunes mest befærdede villavej?

Der er ikke blevet solgt en kommunal villagrund i Mørke de seneste to år, men nu er der cirka 30 villagrunde og cirka 34 rækkehusgrunde i støbeskeen for enden af Lappedykkervej. Der er bare en hage ved det: Der er ikke tænkt på trafikafviklingen.

Artiklens øverste billede
Rasmus Scharling Toft (tv.) og  Lars Halgreen. ved enden af den nuværende Lappedykkervej, som herfra skal forlænges yderligere, så den kommer til at fungere som gennemkørende vej for den nyeste udstykning i Mørke Vest. Foto: Lars Norman Thomsen

De har tørstet efter kommunale villagrunde længe i Mørke. Tidligere og nuværende byrådsmedlemmer som Flemming Hansen (I) og Ole Sønderskov Hansen (S) har råbt højt og skoset Syddjurs Kommune for at have sovet i timen og udvist manglende rettidig omhu, så Mørke som den eneste af letbanebyerne i det såkaldt Grønne Bånd, hvor de øvrige er Hornslet, Thorsager, Ryomgård og Kolind, ikke har kunnet efterkomme den efterspørgsel, der har været for at købe en byggegrund, før den nuværende krise satte ind.

Nu har et enigt Syddjurs Byråd så langt om længe sendt en lokalplan (nr. 443) i offentlig høring for en ny udstykning i Mørke Vest - ved Lappedykkervej/Lykkenvej.

3-4 private udviklere er inde over.

Lokalplanen vil muliggøre et større antal tæt-lave boliger (rækkehuse) og parcelhuse, cirka 34 af førstnævnte og cirka 30 af de sidste.

Det aktuelle område er udlagt i Kommuneplan 2020.

Så langt så godt

Så skulle man tro, at lykken var gjort, og at julefreden ville sænke sig over Mørke, men det er ingenlunde tilfældet. Borgerne på Lappedykkervej er fortørnede over, hvordan Syddjurs Kommunes planlæggere kan acceptere, at antallet af boliger i området nærmest fordobles uden, at det får konsekvenser for trafikafviklingen i området.

Den nuværende 5-6 meter brede Lappedykkervej, der har status af stillevej uden et projekteret fortov, bliver den gennemgående færdselsåre fra den nye udstykning. Vejen er en typisk vej i et parcelhuskvarter, hvor familier med barnevogne og bjæffende hunde i snor færdes. Det samme gør mindre børn på deres tre- og tohjulere.

Socialdemokratiets Ole Sønderskov Hansen pegede på problemet på det seneste byrådsmøde, hvor han tydeligvis gav udtryk for sin skuffelse over, at det ikke var muligt at give de nye husejere i området udkørsel til den nærliggende Mosevej, som er betydeligt bredere end Lappedykkervej.

Ole Sønderskov Hansen og resten af Erhvervs- og Planudvalget har fået at vide af deres embedsmænd, at den løsning ikke er en mulighed, og er derfor mere eller mindre faldet til patten på trods af, at man i Udvalget for plan, udvikling og kultur (PUK) i den tidligere byrådsperiode havde peget på problemet og bedt embedsværket om at komme med forslag til trafikløsninger.

Sønderskov er den eneste fra PUK, som er genganger i afløseren, Erhvervs- og Planudvalget, der tog over efter kommunalvalget i 2021.

Hvem bestemmer?

Borgerne på Lappedykkervej har forgæves hidtil forsøgt at overbevise politikere og embedsmænd om, at det ikke duer at omdanne Lapperdykkervej til »Syddjurs Kommunes mest befærdede villavej,« som Rasmus Scharling Toft udtrykker det.

Han og andre af beboerne på vejen mødtes med udvalgsformand Kasper Kolstrup Møller (C) og de to socialdemokrater Jan Fischer og Ole Sønderskov Hansen på en naboterrasse med frit udsyn til den nye udstykning i oktober forud for byrådsmødet.

»Der var faktisk repræsentanter fra samtlige husstande på Lappedykkervej, og ingen lagde skjul på overfor politikerne, at det ikke var den nye udstykning, som vi var tossede over, men udelukkende, at man tilsyneladende ikke havde overvejet en anden trafikafvikling end at lade den 5-6 meter brede Lappedykkervej med lidt justeringer klare det øgede antal biler, der skal til og fra den nye udstykning,« siger Rasmus Scharling Toft.

Lars Halgreen, en anden af beboerne på Lappedykkervej, hæftede sig ved, at de tre fremmødte politikere mest lyttede og ikke sagde ret meget.

»De bad os om at fremsende høringssvar, men ellers sagde de ikke meget. Vores argumenter prellede tilsyneladende af, for på byrådsmødet accepterede de lige det modsatte af, hvad vi ellers havde kritiseret og forklaret dem, at det ville gå meget ud over trafiksikkerheden, hvis man fastholdt Lappedykkervej som gennemkørende vej,« siger Lars Halgreen.

»Hvordan kan I snakke med os, og så vedtage noget helt andet,« spørger Rasmus Scharling Toft henvendt til politikerne.

Han stiller spørgsmålstegn ved, om politikerne overhovedet bestemmer ret meget, når det kommer til stykket.

»Hvem bestemmer egentlig, spørger man sig selv. Er det embedsmændene i planafdelingen eller er det udviklerne. Politikerne er det tilsyneladende ikke.«

1-2 biler pr. familie

Det er trafikafviklingen og -sikkerheden som primært bekymrer beboerne på Lappedykkervej.

»Vi vil super gerne have en anden trafikafvikling. Når det nye område er udbygget, vil der rundt regnet på hver matrikel flytte familier ind med 1-2 biler i garagen. Tænk, hvad det kommer til at betyde for den i forvejen ikke særligt farbare vej,« siger Rasmus Scharling Toft.

»Småbørnsforældre, og dem er der mange af på vejen, kommer til at skulle holde ekstra øje med deres børn, som ikke bare kan færdes på vejen som nu. Vi frygter også perioden, hvor der kommer til at køre store maskiner og lastbiler her, og det kan sagtens blive længe, for det er naivt at tro, at grundene sælges indenfor et kort tidsinterval,« siger Lars Halgreen.

Den sidste problemstilling nævnte Ole Sønderskov Hansen på byrådsmødet, hvor han appellerede til, at man i byggeperioderne i det mindste fandt andre tilkørselsmuligheder til den nye udstykning.

Inviteret til dialogmøde

Forleden var beboere på Lappedykkervej og grundejerforeningens formand inviteret til såkaldt dialogmøde med Syddjurs Kommunes embedsværk på Rådhuset.

Der var repræsentanter for teknik og miljø, plan og udvikling og en arkitekt.

De pågældende embedsmænd ville kun snakke trafikforanstaltninger på Lappedykkervej.

»Det betød, at vi kun kunne få lov til at komme med forslag til, hvordan trafikchikane og fortov kan etableres. Og der var også snak om at inddrage noget grønt område til cykler. Det er vi overhovedet ikke interesseret i og ser det ikke som andet end kompensation for et dårlig planlagt område med alt for meget trafik,« skriver Rasmus Scharling Toft i en mail til Adresseavisen.

»Man får mere en fornemmelse af, at vi skal orienteres, og i samme øjeblik man betvivler sagsforløbet eller de løsninger, der er vedtaget, så hæver forvaltningen stemmen, og man bliver på det nærmest irettesat. Argumenterne er der ikke mange af udover, at det har været planlagt sådan hele tiden, og det har politikerne ønsket og bestemt.«

»Man er godt klar over, at det er en dårlig løsning for trafiksikkerheden, men det prøver man så at kompensere for ved at inddrage grønne områder, udvide den nyanlagte vej og lave fortov på villavejen.«

Rasmus Scharling Toft tror det bliver svært, for ikke at sige umuligt, at ændre noget i den nuværende høringsperiode andet ind at foreslå lidt kosmetiske rettelser.

Man får mere en fornemmelse af, at vi skal orienteres, og i samme øjeblik man betvivler sagsforløbet eller de løsninger, der er vedtaget, så hæver forvaltningen stemmen, og man bliver på det nærmest irettesat.

Rasmus Scharling Toft

Desværre ikke muligt

Udvalgsformand Kasper Kolstrup Møller (C) kender kritikken, og han synes heller ikke, at der er fundet den bedste løsning, fordi Lappedykkervej med sine 5-6 i bredden - dog med et vejudlæg på ti meter - ikke just er en motorvej.

»Jeg havde personligt set andre løsninger som attraktive, men disse er desværre ikke mulige,« siger udvalgsformanden.

Han henviser til, at Kommuneplanen er indrettet sådan, at trafikken skal føres op gennem Lappedykkervej, og at dette hele tiden har været planen.

Jeg havde personligt set andre løsninger som attraktive, men disse er desværre ikke mulige.

Kasper Kolstrup Møller

I det gamle PUK udvalg besluttede man, at der skulle arbejdes videre med en løsning med Lappedykkervej som gennemkørende vej, ifølge Kasper Kolstrup Møller.

»Det har administrationen derfor arbejdet videre med. Det er en lokalplan, der har været lang tid undervejs og er sendt tilbage over flere gange. Administrationen har arbejdet med de ønsker, som det tidligere udvalg har haft,« siger Kasper Kolstrup Møller.

Han har sammen med embedsværket undersøgt alternative vejføringer, men det har ikke været muligt. Også selv om der er kommet flere boliger løbende til i lokalplanen, som vil betyde endnu mere trafik i området.

»Det har været vigtigt for Erhvervs- og Planudvalget, at såfremt trafikken skulle føres op gennem Lappedykkervej, så skulle beboerne på vejen også have nogle sikkerhedsskabende løsninger til ’bløde’ trafikanter,« som udvalgsformanden lidt embedsmandsagtigt udtrykker det.

Han har dog fortsat et fromt ønske om, at høringsperioden og det berammede borgermøde 7. december kan hjælpe til med at finde en løsning som tilgodeser alle i området.

Det ligner imidlertid en gordisk knude, der skal hugges over med et sværd.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.