36 busruter beskæres – men rute 351 bliver sandsynligvis ikke pillet af brættet

Der er lagt op til, at busrute 351 bevares og overtages af Region Midtjylland fremover. Det fremgår af et såkaldt tilpasningsforslag som behandles i Udvalget for Regional Udvikling 7. december og senere konfirmeres i Regionsrådet i 21. december.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto

Busrute 351 fra Grenaa til Ebeltoft, t-rt, ser ud til at blive bevaret på trods af trusler om det modsatte. Busruten er en vigtig færdselsåre, ikke mindst for uddannelsesmiljøet i Grenaa.

Hertil kommer, at ruten er et knudepunkt med Rosmus som fikspunkt.

Det fremgår af det forslag til beskæring af busruter i Region Midtjylland, som Udvalget for Regional Udvikling har lagt frem, og som kommer til politisk behandling i det samlede Regionsråd 21. december.

»Vi har stor veneration for uddannelsesruter, og derfor foreslå vi 351 opretholdt, og at Regionen overtager driften fuldt og helt. Tidligere har det været Syddjurs Kommune, der har haft ansvaret og betalt noget til driften plus, at vi i Regionen har betalt et ret så stort driftstilskud,« siger Henrik Qvist (EL), næstformand for Udvalg for Regional Udvikling.

Han understreger, at det oplæg, der ligger, først skal konfirmeres i Regionsrådets udvalg for Regional Udvikling 7. december. Dernæst skal det en tur i Forretningsudvalget og siden til endelig politisk behandling i Regionsrådet 21. december.

Næstformanden har dog en god fornemmelse.

»Når formand og næstformand er enige, er det altid et godt signal, og det vil der blive lyttet til,« siger Henrik Qvist.

En tilsvarende uddannelsesrute i Ringkøbing-Skjern står tilsvarende til at blive bevaret og overtaget af Regionen.

30 ruter beskæres

30 regionale busruter står til at få færre afgange, mens seks ruter helt mister regional finansiering, i det forslag til at skabe balance i økonomien, som regionens politikere tager stilling til i løbet af december. Besparelsen findes, hvor der er færrest passagerer, og så uddannelsesruter bevares.

Forslaget til tilpasning er lavet på baggrund af et oplæg fra Midttrafik samt møder mellem regionen og de berørte kommuner. Den oprindelige liste over mulige besparelser, hvor 39 ruter blev berørt, er dermed blevet mindre. Samlet kan der med forslaget findes 41 mio. kroner på budgettet. Det vil skabe balance i økonomien i 2023.

Forud for forslaget til tilpasning ligger et analysearbejde på baggrund af passager-data for samtlige regionale ruter. Her er det bl.a. blevet dokumenteret, at for mange regionale busser kører næsten tomme på mange afgange. Derudover har formandskabet i Udvalg for Regional Udvikling haft møder med de berørte kommuner for at sikre viden om de lokale forhold.

Efter møderne med kommunerne er der sket tilpasninger, som samme administration har regnet på de økonomiske konsekvenser af.

Det fremgår af de vedhæftede oversigter:

Rute 319 forsvinder

Rute 319 Hornslet - Auning nedlægges regionalt, fordi der kun i gennemsnit er 1,7 passagerer med i bussen pr. afgang, fortæller Henrik Qvist (EL), næstformand for Udvalg for Regional Udvikling.

»Vi kan ikke drive en bus til 6 mio. kroner på sådant et grundlag, men jeg ved, at Norddjurs overvejer en flextur fra Auning til Ørsted. Regionen er bare ude af driften, hvis forslaget bliver nikket ja til i Regionsrådet,« siger Henrik Qvist

Andre af de kendte busruter på Djursland ser også ud til at blive beskåret i et eller andet omfang.

Det gælder ruterne 122, 212, 213, 214, 217, og 221.





Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.