Derfor skal du vælge svømning som din næste motionsform

Svømning er blidere mod din krop end mange andre idrætsgrene, men samtidig får du hele kroppen i gang. Svømmefolk fortæller, hvorfor du skal hoppe i vandet.

Artiklens øverste billede
Svømning er blidere mod din krop end mange andre idrætsgrene, men samtidig får du hele kroppen i gang. Foto: Adobe Stock

Har du også prøvet at komme hjem med ømme led og muskler efter løbeturen på den hårde asfalt eller skovens grusstier, så kan det være, at du i stedet burde vende blikket mod svømmehallen.

Svømning er nemlig skånsomt for kroppen, samtidig med at du kan få pulsen op og bruge hele kroppens muskulatur.

I svømmebassinet er der intet, der lægger et pres på din krops sener og knogler, fortæller Jesper Grønlund, der er svømmetræner i Aalborg Svømmeklub.

»Svømning er en rigtig god motionsform, fordi du får trænet stort set alle muskler i kroppen, uden at der er belastning på dem. Det vil også sige, at har du skavanker - dårligt knæ for eksempel - så er det rigtig sundt at svømme, fordi man ikke har det her pres på kroppen,« siger Jesper Grønlund.

Henrik Hansen, der er svømmekonsulent i DGI, bemærker også, at det er en motionsform, der får gang i hele kroppen.

»Med løb er det primært benene, du bruger, og hvis det er svømning, er det primært hele kroppen, du bruger. Så kan det godt være, du forbrænder lidt mere ved at løbe, men du får altså nogle styrkede egenskaber ud af at svømme, fordi du bruger mange muskler i kroppen« siger han.

Noget, svømmetræner Jesper Grønlund selv vægter højt, er, at du kan finde ro under vandet.

På cykelturen kan du blive forstyrret af biler og alt muligt andet på din vej, men i bassinet er det anderledes.

»Personligt synes jeg, at det, der giver noget, er, at der er en vis ro, når du er under vand. Du bliver ikke så nemt forstyrret, så det kan give en utrolig ro, hvis du har en stresset hverdag,« siger han.

Mens du kan styrke din kondition i svømmehallen, er der også egenskaber at hente i vejrtrækningen. Som svømmer er du nødt til at kontrollere, hvornår du trækker vejret ind, og hvornår du puster ud, fordi du ofte har hovedet under vand.

»Ligesom vi kan træne alle mulige andre muskler, kan vi også træne vores tolerance for luftmangel. Der er begrænset eller ingen luft i svømning, og det gør bare, at vi bliver bedre til at holde vejret og får en anden kontrol over vores vejrtrækning.«

»Svømmere har generelt en meget lav hvilepuls, fordi de er vant til at bruge deres vejrtrækning på en bestemt måde,« siger Jesper Grønlund.

Som svømmer lærer du også at få pulsen hurtigt ned, efter at hjertet har hamret afsted.

»Når du nu kommer ind og har en pause inden næste bane, så er du nødt til at bruge den tid til udelukkende at tænke på vejrtrækningen. Simpelthen stå lige så stille og tage dybe indåndinger og puste stille og roligt ud igen, så vi virkelig får kroppen kørt ned igen.«

»Jeg har haft en svømmer, som er i Forsvaret, og der, hvor han virkelig kunne mærke en forskel, er, at han lærte at bruge sin vejtrækning på en anden måde. Det brugte han rigtig meget i sit virke. Vi kender jo alle sammen til, at vi står i en lidt træls situation, hvor pulsen stiger, og så er det rigtig fint, at vi kan komme ned igen,« siger Jesper Grønlund.

/ritzau/

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.