Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Likviditet: Syddjurs har fået lukket hullet i kassen

Syddjurs Kommunes likviditet er lige nu mere end på højde med kommunens økonomiske pejlemærke for kassebeholdningens størrelse på gennemsnitlige 200 millioner.

Artiklens øverste billede
Borgmester Ole Bollesen (forrest tv.) forventes at kunne afslutte sin politiske tid med at aflevere en Syddjurs økonomi med en solid kassebeholdning, men også hvor der på driften er enkelte områder, hvor harmonien mellem budget og faktiske udgifter ikke holder vand. Foto: Lars Norman Thomsen

En læser, der ikke ligefrem er stor tilhænger og beundrer af Socialdemokratiet, mildt sagt, skrev torsdag på Adresseavisens Facebook-profil, at Syddjurs Kommunes kasse er tom.

Det er lodret forkert.

Den seneste opgørelse viser, at Syddjurs Kommunes gennemsnitlig likviditet beregnet efter kassekreditreglen fortsætter med at stige, og i 1. halvår 2021 er steget med godt 85 mio. kroner, så likviditeten slut juni er på godt 240 mio. kroner. I løbet af juli måned er likviditeten steget med yderligere 9,6 mio. kroner til godt 250 mio. kroner.

Plus for salg af grunde

Årsagen til stigningen kan forklares med dels kommunens regnskabsresultat fra 2020: Det endelige resultat af regnskabet for 2020 endte med et samlet overskud på knap 98 mio. kroner, knap 29 mio. kroner bedre end fastlagt i det oprindelige budget.

Dels, at der i 1. halvår af 2021 har været netto anlægsindtægter på 4,6 mio. kroner. Nettoanlægsindtægterne skyldes, at der er store indtægter fra salg af grunde og bygninger, mens anlægsudgifterne har været begrænsede.

Det oprindelige budget for nettoanlægsudgifterne i 2021 er 82,9 mio. koner. Ved budgetopfølgningen per 31. marts 2021 var forventningen for 2021 et samlet nettoanlægsforbrug på 90,4 mio. kroner.

Holder den sidste forudsætning vand, så forventes der nettoanlægsudgifter for 95,0 mio. kroner i 2. halvår af 2021. Det vil reducere likviditeten og bremse stigningen.

Med til at forklare det positive billede i 2021 er, den nye udligningsreform som har tilført ca. 40 mio. kroner til ekstra til drift og service i 2021, stigende til 50 mio. kr. årligt fra 2022.

Den seneste opgørelse viser, at Syddjurs Kommunes gennemsnitlig likviditet beregnet efter kassekreditreglen fortsætter med at stige, og i 1. halvår 2021 er steget med godt 85 mio. kroner, så likviditeten slut juni er på godt 240 mio. kroner. I løbet af juli måned er likviditeten steget med yderligere 9,6 mio. kroner til godt 250 mio. kroner.

Genåbning virkede

I foråret 2020 så det ellers sort ud for Syddjurs økonomien. Politikerne i Syddjurs Byråd kunne i marts konstatere, at budgettet for 2019 var overskredet med 34 millioner kroner grundet et merforbrug på særligt social-, familie- og beskæftigelsesområdet.

Derfor måtte 2020 budgettet hastigt genåbnes, fordi kassebeholdningens nedtur var markant. Kommunens regnedrenge vurderede således i et notat, at de regnede med, at kassebeholdningen i slutningen af 2020 ville nå helt ned på 50 millioner kroner.

Hårde besparelser og udsættelse af planlagte anlægsinvesteringer blev regningen til Syddjurs borgerne.

Kommunens driftsbudget for 2020 blev reduceret med 48 mio. kr. og anlægsbudgettet blev justeret ned fra ca. 80 mio. kr. til godt 52 mio. kroner - og det havde sammen med flere statslige midler og lånoptagelse en gunstig virkning på kassebeholdningen, som har holdt ved lige siden.

Økonomisk politik

Et af de seks pejlemærker for Syddjurs Kommunes økonomiske politik vedrører kassebeholdningen: Heri står der:

Målet for kassebeholdningen er, at den udgør 7 pct. af bruttoindtægterne, 200 mio. koner.

Der er 2 måder at opgøre likviditet på.

Den ene metode er dag til dag likviditeten, som er den på dagen likvide kasse fratrukket eventuelle kassekreditter og byggelån.

Den anden metode er kassekreditreglen, som er den Syddjurs politikerne får stukket i hånden en gang om måneden.

Efter denne metode opgøres likviditet som et gennemsnit over de seneste 12 måneder.

Gennemsnittet beregnes på baggrund af de daglige saldi af likvide aktiver (inkl. obligationsbeholdninger), derfra trækkes gennemsnittet over de sidste 12 måneder af de daglige saldi for kassekreditter og byggelån.

Ifølge lånebekendtgørelsen for kommunerne må likviditeten opgjort efter kassekreditreglen ikke være negativ.


Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen