Elevinitiativ på Rønde Efterskole skal mindske generationskløften

To elever fra Rønde Efterskole har startet projektet ‘Omsorg for ældre’, hvor eleverne fra efterskolen er besøgsvenner på det lokale plejehjem.

Artiklens øverste billede
Projektet går ud på at danne relationer på tværs af generationer og har så stor opbakning, at det nu er et valgfag på efterskolen. Foto: Privat

Besøgsvennerne er elever, der gerne vil kontakten med de ældre og som giver sig tid til samværet på plejehjemmet Lillerup i Rønde.

Det eneste, det kræver, er tid og nysgerrighed på andre mennesker.

»Vi tager en snak over en kop kaffe eller laver et puslespil. For os har det værdi i sig selv at have tiden til at lytte og være til stede,« siger Cecilie Rode Møller, der er en af initiativtagerne bag projektet.

Det sker en gang om ugen i valgfaget ‘Omsorg for ældre’.

Stor værdi

Der er lagt mange tanker bag valgfaget, hvor Cecilie sammen med medstifteren Smilla Gytz Ammitzbøl står for undervisningen.

»Vi starter med at tale om, hvad vi oplevede sidst og reflektere over, hvordan man f.eks. er en god besøgsven. Det skal jo gerne være sådan, at beboerne bliver ved med at spørge, hvornår vi kommer igen,« siger Smilla.

Det er en fejlslutning, hvis man tror, at projektet kun er til gavn for de ældre. Cecilie og Smilla mener, at det gavner efterskoleeleverne mindst lige så meget at omgås beboerne.

Drømmen bag projektet er nemlig også at danne et menneskesyn, hvor alle er ligeværdige, og hvor ingen bliver dømt eller fravalgt på baggrund af alder, køn eller overbevisning.

Ens tankegang

Projektet startede til fredagsfag, hvor eleverne fik til opgave at danne en forening. Da de to initiativtagere kiggede på hinandens idéer, var de nærmest identiske.

Ønsket om et samarbejde med plejehjemmet stod klart. Eleverne henvendte sig hurtigt til deres linjefagslærere og fik i fællesskab formet et projekt med formål, værdier, visioner og mål. Dernæst dannede de et samarbejde med aktivitetslederen på plejehjemmet.

Forstander på Rønde Efterskole, Søren Sinnbeck, er de to initiativtageres kontakt på projektet og han er stolt af at være med på sidelinjen:

»Deres eget superseje initiativ vil vi som skole selvfølgelig gerne understøtte, og det er vigtigt for os helt generelt at skabe en tro på og en inspiration til, at hvis du vil og får rammerne for at sætte et projekt i søen, så sørger vi for at du får muligheden. Det er vores oplevelse at eleverne vokser meget når de får lov at tage ansvar, og derfor blev vi hurtigt enige om, at de, med mig på sidelinjen, skulle lave et valgfag.«

Fortsætter efter efterskolen

Begge initiativtagere har oplevet glæden ved at starte noget meningsfyldt op og selv have ansvaret for det. De går derfor også med overvejelser om at lave noget lignende der, hvor de kommer fra.

»Vi har lært rigtig meget af projektet, som vi kan bruge senere i livet som f.eks. at være tålmodig, kunne tale med forskellige mennesker, lytte og bringe smil på andres læber. Det gør det sjovt at være besøgsven,« siger Cecilie.

sas

Læs også

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.