Nyt fodboldmedie: Mols dreng har lanceret campo.dk

Allan Hvid født og opvokset i Tved, tidligt bidt af en gal fodbold, journalist, iværksætter og som Kumbels kat på vejen, helt sin egen, er tilbage på egen boldgade.

Artiklens øverste billede
Den forhenværende Mols dreng Allan Hvid har lanceret fodboldmediet, campo.dk. Pressefoto

Ved indgangen til september fik Danmark et nyt fodboldmedie, campo.dk. Manden bag er Allan Hvid, 45, tidligere redaktionschef på TV 2 Sport og før det en hel masse andet.

Mediet publicerer fodboldnyheder og baggrundshistorier fra dansk og international fodbold og har redaktion i Århus C.

De, der har kendskab til Allan Hvids fortid, ved, at manden er passioneret fodboldelsker, og netop passionen er naturligvis kodeordet for det nye medie.

»Vi har et ønske om at skabe overblik og indsigt. Det er vores ambition. Overblik, hvor vi giver læserne et hurtigt og effektivt nyhedsoverblik. Indsigt igennem længere artikler, hvor vi kan udfolde nyheder samt historier og begivenheder,« udtaler Allan Hvid i en pressemeddelelse.

Mediet lever udelukkende af annoncer og er frit tilgængeligt for alle.

»Vi tager ikke alle fodboldnyheder ind, og vi opererer med skærpede nyhedskriterier for ind- og udland. De største og mest relevante nyheder, kan du læse hos os. Men vi ønsker at være korte og præcise i vores nyhedsformidling, og så er det samtidig vores ambition at forædle dem og udøve journalistik, hvor vi også kommer ud af redaktionen. Det er ude, hvor det dufter af græs, de bedste historier er,« lyder det fra stifteren.

Fra Tved

Allan Hvid stammer fra Tved, har gået på Molsskolen og Rønde Gymnasium og spillet og trænet fodbold i IF Mols.

Hans fodboldevner i de unge år var ikke helt ringe. Faktisk var han klart den bedste spiller på de ungdomshold, han spillede på i IF Mols, hvor han også på et tidspunkt var spillende træner for klubbens bedste seniorhold i Serie 4 i 2004 og formåede at skabe et hold og en kultur med en god blanding af unge og gamle som spillede fodbold på et niveau, der lå pænt over Serie 4.

Allan Hvid afslørede faktisk seriøse trænerevner, og han brugte flittigt de sociale medier, hvor spillerne på hans hold kunne kode sig ind og blive klogere på trænerens dispositioner, bl.a. om afvikling af dødbolde - det, der i dag på fodboldsprog hedder standardsituationer.

Fra det år står et opgør mod Kolind-Perstrup på Kolind Stadion, Svanebo banen, særligt højt på ranglisten. De to hold gav hinanden et brag af en kamp, som hjemmeholdet endte med at vinde 6-3 efter, at der i lang tid stod 3-3, faktisk frem til den sidste halve time. Der blev givet og taget af et godt hjerte, og de mange tilskuere fra begge lejre, der fulgte opgøret fra sidelinjen en sommeraften i juni, fik noget med hjem.

Efter kampen var Allan Hvid storsindet nok til at indrømme, at det bedste hold vandt og applaudere hjemmeholdets indsats.

Iværksættergenet

Allan Hvid er en vindertype, og så er han også iværksætter med stort I. Derfor ikke overraskende, at han nu kaster sig ud i et nyt eventyr, hvor hans trang til at prøve nye grænser af får et skud.

Allan Hvids karriere spænder vidt. Efter endt uddannelse på Danmarks Journalisthøjskole i 2005 brugte han et par år hos Viasat og TV3 Sporten, hvor han som reporter og kommentator dækkede Champions League i to sæsoner.

Allerede i 2007 startede han for sig selv. Det blev til fodboldsitet CoppaDiem.

Senere stiftede han, sammen med erhvervsmanden og væddemålseksperten Holger Kristiansen, fodboldwebsitet 442.dk.

»Vi ville skabe et nyt dansk fodboldmedie, der havde fokus på klublivet i de bedste danske fodboldklubber, og hvor web tv skulle være et af de bærende elementer på sitet,« lød ambitionen.

TV 2 SPORT kaldte på ham i 2014, og nu har Allan Hvids iværksættergen så kaldt på ham igen med lanceringen af campo.dk.

Læs også

Del artiklen